Missie en visie
Visie op goed onderwijs, pedagogisch en didactisch
We streven naar zelfvertrouwen en succeservaringen voor alle leerlingen. We zien de leerling en zijn successen en de nadruk ligt op positiviteit. We werken aan persoonsvorming en zelfontplooiing. Hierbij is een gezonde balans tussen ‘ik’ en de ander belangrijk.
We houden rekening met elkaar.
In ons onderwijs blijven we dicht bij de belevingswereld van de leerlingen en stimuleren we nieuwsgierigheid. We geven betekenisvol en ervaringsgericht onderwijs waarbij ontdekken en onderzoeken centraal staat. Hierbij richten we ons op het ontwikkelen van vaardigheden om tot leren leren te komen en het vergaren van brede kennis over de wereld vanuit eigen leervragen van de leerlingen. Zelfstandigheid, creativiteit en het stimuleren van denkvaardigheden vinden we daarbij belangrijk. We vergelijken leerlingen niet met elkaar omdat we het belangrijk vinden dat iedereen kan groeien in zijn of haar eigen tempo. We creëren een rijke leeromgeving waarin leerlingen zich breed kunnen ontwikkelen en ontplooien. We omarmen de zeven ontwikkelgebieden (Zie themalijn 2).
De school is een veilige omgeving voor leerlingen, onderwijsprofessionals en ouders waar we zorgen voor een doorgaande lijn van 3 tot 13 jaar. In de leerlingenraad praten leerlingen mee op school en de schoolontwikkeling. Onderwijsprofessionals voeren kindgesprekken met de leerlingen met als doel hen inzicht te geven in het eigen leerproces en de doelen die gehaald zijn en de komende tijd centraal zullen staan. Leerlingen zijn gesprekspartner in de voortgangsgesprekken met ouders en onderwijsprofessionals.
Visie op de samenstelling van ons team
We vinden het belangrijk dat alle onderwijsprofessionals met plezier en enthousiasme werken op De Zandplaat. Daarbij zetten we ieders talent breed in. We werken samen in een professionele cultuur met elkaar en zijn laagdrempelig toegankelijk voor elkaar. We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onze leerlingen en van ons onderwijs, ieder vanuit zijn of haar eigen taak, rol en expertise.
Visie op huisvesting en inrichting
We denken dat een groener schoolplein een verrijking is van de leeromgeving. Een groen schoolplein is een speel- en leerlandschap waar ruimte is om te ontdekken en onderzoeken, waar kinderen kunnen spelen en leren om respectvol om te gaan met hun omgeving en de natuur. Ook binnen het gebouw zorgen we voor een leerrijke omgeving, waarin veel te ontdekken valt. Thema’s waaraan gewerkt wordt, zijn steeds zichtbaar in de open ruimtes van het gebouw zoals het leerplein en het O en O lokaal. Met uitnodigende materialen, activiteiten en rijke contexten proberen we steeds de nieuwsgierigheid van leerlingen te prikkelen en bieden we hen volop kansen om te ontdekken en te leren. Leerlingen krijgen daarbij de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor die omgeving en de materialen die daar aanwezig zijn.
Visie op de samenwerking met (externe) partners waaronder ouders
De Zandplaat staat volop in verbinding met de omgeving. Samen met ouders, leerlingen en andere partners wordt het onderwijs vorm gegeven en op maat gemaakt. Dit heeft een positieve invloed op het welbevinden en de ontwikkeling van de leerlingen en hun omgeving. Steun van de ouders is daarbij cruciaal. We betrekken ouders niet alleen bij gesprekken over hun kind, maar zoeken ook samenwerking. Graag maken we gebruik van het talent en de expertise van ouders en andere partners binnen de omgeving. Korte lijntjes en open communicatie tussen leerlingen en ouders, maar ook het samenwerken met externe partijen als GGD, CJG en het Samenwerkingsverband zijn van groot belang. Kennis die we zelf niet hebben, halen we op die manier graag De Zandplaat in.