Ons onderwijs

Op De Zandplaat vinden het belangrijk dat alle leerlingen voelen dat ze zichzelf mogen zijn en de verschillen tussen zichzelf en een ander leren waarderen. We streven naar zelfvertrouwen en succeservaringen voor alle leerlingen. Leerlingen ervaren hierdoor dagelijks dat zij ertoe doen, gezien worden en hun talenten mogen inzetten. Een veilig en prettig klimaat op school is voor ons team de basis om tot leren te komen.

In het kader van een effectieve onderwijsorganisatie en optimale ondersteuning van onze leerlingen, zetten we leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten bewust in in het basisproces op De Zandplaat. Hun rol is essentieel in zowel de korte als lange cyclus binnen de basisvaardigheden, zodat we goed zicht houden op de ontwikkeling van onze leerlingen, hen waar nodig passend kunnen ondersteunen en hiermee tevens de kwaliteit van ons hele onderwijs verhogen.

Om een continue ondersteuning te waarborgen, verdelen we de ondersteuners zodanig over de drie onderwijseenheden dat er voldoende ondersteuning is binnen zowel de onderwijseenheid onderbouw , middenbouw als de bovenbouw met het accent op de onderwijseenheid onderbouw (1-2-3) en middenbouw (4-5-6). De ondersteuners worden ingezet volgens het principe ‘samen waar het kan, apart waar het moet’. Dit betekent dat leerjaren zoveel mogelijk gezamenlijk werken, maar dat er ook momenten zijn waarop leerjaren apart genomen worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij vakgebieden die een gerichte aanpak vragen, zoals het aanvankelijk technisch leren lezen. Daarnaast worden kleine kringen op niveau van de leerlingen bewust ingezet om differentiatie te bewerkstelligen.

In de middagen richten we de ondersteuning in op het groepsdoorbrekend werken met Onderzoekend en Ontdekkend leren (O&O). Dit biedt leerlingen de kans om vakoverstijgend te werken, hun talenten te ontwikkelen en vanuit een bredere context te leren in samenhangend onderwijs op De Zandplaat. De rol van de ondersteuners is hierbij het begeleiden van leerlingen in kleine groepen, het bieden van gerichte ondersteuning en het stimuleren van zelfstandigheid en samenwerking.

Tevens vinden we het op De Zandplaat belangrijk dat we alle leerlingen écht zien op een dag. Door zoveel mogelijk met twee mensen in de onderwijseenheid te werken zien we alle leerlingen en kunnen we beter tegemoetkomen aan verschillen tussen leerlingen.

Professionals werken samen in teamverband met gedeelde verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de gehele onderwijseenheid. Leerkrachten, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten staan samen om de leerling heen om goed zicht te hebben op de ontwikkeling van leerlingen en welke stappen verder nodig zijn in deze ontwikkeling. Het effect van extra ondersteuning voor leerlingen wordt ook tijdens dit moment geëvalueerd. Onze professionals hebben wekelijks werkoverleg met het team van hun onderwijseenheid over de groep en voortgang van individuele leerlingen. Deze tijd is ingepland  in onze jaarplanning naast dat er uiteraard dagelijks overlegmomenten zijn tussen de collega’s tussen de lessen door en na schooltijd.

Sociale Veiligheid staat hoog in het vaandel. Door heel de school wordt gewerkt met Kwink. In de grote hal hangt een Kwinkbord. Gezamenlijke afspraken blijven gedurende de schooldag onder de aandacht door deze na te leven en er met de kinderen structureel op terug te komen. 

De afspraken zijn:

-We helpen elkaar

-Iedereen is anders en dat is oké

-We zijn aardig tegen- en over elkaar

-We praten met en luisteren naar elkaar

Door heel de school is aandacht voor digitale geletterdheid en mediawijsheid.